Fred Sandback’s (1943-2003) groundbreaking practice and sculptures created, in his own words, “pedestrian space” allowed the viewer to appreciate physical surroundings, volume and space in novel ways. While he used materials such as metal and cord, the majority of his practice utilized cheap acrylic yarn installed in his signature style to address one’s perception of space in everyday life. Via his unique installation technique, works with yarn appear both symmetrical and asymmetrical in structure allowing the viewer to have an expanded experience of space and volume not defined by the conventional concept of sculpture as a static object with fixed volume. Sandback’s work are represented in numerous collections including, among others, the Art Institute of Chicago, Dia Foundation, Centre Pompidou, LACMA, MoMA, National Gallery of Art Washington D.C, Guggenheim Museum, Whitney Museum of American Art, Pinakothek der Moderne, British Museum, and the Yuz Museum.
프레드 샌드백은 예일대학교 재학시절인 1968년부터 계속해서 수직 구조의 작품을 발전시켰다. 작가는 수직 구조가 사람 몸의 동작과 닮았다고 말했다. “수직의 것을 만드는 건 상당히 자연스러운일이 아닌가요? 사람 몸의 동작과도 일치하니까요. 수직 구조는 너무나도 자명하기 때문에 그 자체로서 제 마음을 끕니다.” 갤러리현대에 공개된 <Untitled (Sculptural Study, Ten-part Vertical Construction)>은 10개의 적실로 이루어진 수직 구조의 작업이다. 마치 전시장 너머에 존재하는 무한대의 세계로 뻗어나가는 듯한 모습을 취하고 있다. 관람하는 위치에 따라 완벽한 좌우 대칭 구조와 비대칭 구조를 보인다. 하나의 고정된 부피를 지닌 정적인 오브제로서의 전통적 조각이 아닌 경험을 위한 개방 구조로 확장된 조각의 개념을 경험할 수 있다.