Since the 1990s, Morris has produced a large body of work using paintings, films, site-specific wall paintings and sculptures which reflect her interest in networks, typologies, architecture and the city. Through her use both of reality and vivid, complex abstractions, Morris creates a new language of place and politics. She sees her paintings as self-generating, open to interpretation, motion and change, giving the viewer a heightened sense that they are part of a larger system. Creating a virtual architecture and language of forms, the work incorporates a wide array of subjects ranging from multinational corporations, architecture, generic stem cell technology, Academy Awards, the Olympics, transportation networks, mapping, lunar cycles, museums, printing presses, factories of all sorts, fashion and mail systems to name just a few. Politics, power, and economy as well as advertising and entertainment are encoded into the aesthetics of her canvases. In her films, a parallel practice, Morris explores the psycho-geography and the dynamic nature of cities in flux through the multi-layered and fragmented narratives they produce. The situations the artist places herself and the viewers within reflect the hierarchies we inhabit. Uniquely playing with the contradiction of our complicity with structures both macro and micro, Morris is considered one of the most intriguing artists of her generation. Sarah Morris lives and works in New York.
Solo exhibitions (selection):
Kunstmuseen Krefeld (2023); Espace Louis Vuitton, Munich (2023); Deichtorhallen Hamburg (2023); Ullens Center for Contemporary Art, Beijing (2018); Espoo Museum of Modern Art (2017); Kunsthalle Wien (2016); M Museum Leuven (2015); Kunsthalle Bremen (2013); Wexner Center for the Arts, Columbus (2012); Musée National Fernand Léger, Biot (2012); Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (2009); Museo d’Arte Moderna di Bologna (2009); Lenbachaus, Munich (2008); Fondation Beyeler (2008), Basel; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2006), Aldrich Contemporary Art Museum (2005), Ridgefield; Kestner Gesellschaft, Hannover (2005); Moderna Museet, Stockholm (2005); Palais de Tokyo, Paris (2005); Kunstforeningen, Copenhagen (2004); The Ballroom, Marfa (2004); Miami Museum of Contemporary Art (2002); Neue Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof, Berlin (2001); Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig (2000); Philadelphia Museum of Art (2000); Kunsthalle Zürich (2000); Museum of Modern Art, Oxford (1999) and Le Consortium, Centre D’Art Contemporain, Dijon (1998).
Museum collections (selection):
Albertina, Vienna; Buffalo AKG Art Museum, Buffalo; Beyeler Stiftung, Basel; British Council, London; Carnegie Museum of Art; Centre d’Art Contemporain, Le Consortium, Dijon; Centre Pompidou, Paris; Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum; Dallas Museum of Art; Fondation Louis Vuitton, Paris; Fondazione Prada, Milan; F.R.A.C. Bourgone Dijon; Galerie für Zeitgenössiche Kunst, Leipzig; Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Solomon R. Guggenheim Museum, Abu Dhabi; Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart, Berlin; Istanbul Modern Sanat Müzesi, Istanbul; Jumex Museum, Ciudad de Mexico; Kunsthalle Bremen; Kunsthaus Zürich, Zurich; Kunstmuseum Wolfsburg; Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich; Luma Foundation, Arles; Pérez Art Museum Miami; Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris; Museo de Arte Contemporáneo Buenos Aires; Museum of Modern Art, New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Museum of Contemporary Art of San Diego; Museum für Moderne Kunst, Frankfurt; Nakanoshima Museum of Art, Osaka; National Museum of Women in the Arts, Washington D.C.; National Gallery of Victoria, Melbourne; Sammlung Goetz, Munich; San Francisco Museum of Modern Art; Schaulager, Basel; Stedelijk Museum, Amsterdam; Stuttgart Museum of Modern Art; Tate Modern, London; University of Cambridge, Jesus College, Cambridge; PinchukArtCentre, Kyiv; Vanhaerents Art Collection, Brussels; Victoria and Albert Museum, London; Yale Center for British Art, New Haven.
사라 모리스는 1990년대부터 네트워크, 유형학, 건축, 대도시에 대한 지속적인 관심을 바탕으로 회화, 영상, 장소특정적 벽화 및조각 등 매체적 범주를 넘나드는 방대한 작업 세계를 구축해왔다. 그는 현실과 생생하고도 복합적인 추상성을 함께 다루며 장소와 정치에 관한 새로운 언어를 창조한다. 모리스는 자신의 회화가 자생적이며 해석과 행동,변화에 열려 있기에 우리가 더큰 시스템의 일부라는 자각을 고조시킨다고 설명한다. 가상의건축물과 형태 언어를 창조하는 그의 작업은 다국적 기업, 건축,줄기세포 기술, 아카데미 시상식, 올림픽 게임, 교통망, 맵핑, 달의 주기, 미술관, 인쇄기, 모든 유형의 공장, 패션 및 우편 시스템과 같은 다양한 주제들을 폭 넓게 아우른다. 정치, 권력, 경제는 물론 광고 및 엔터테인먼트, 그 모든 것이 작가의 캔버스 속 미학에 담겨 있다. 모리스는 영상 작업을 병행하여 다층적이고 파편화된 도시의 내러티브를 통해 유동하는 도시의 심리지리학과 역동적인 본질을 탐구한다. 그는 자신과 관객을 어떤 상황에 배치시킴으로써 우리가 살아가는 현실의 계층을 환기시킨다.구조에 대한 거시적, 미시적 접근으로 모두가 공모하여 이루어낸 모순을 독특하게 다루는 모리스는 동시대 작가들 중 가장흥미로운 작가 중 한 명으로 거론된다. 사라 모리스는 뉴욕에 거주하며 작업하고 있다.
개인전:
쿤스트뮤지엄 크레펠트 (2023); 에스파스 루이비통 뮌헨 (2023); 다이히토어할렌 (2023); 베이징 울렌스 현대미술관(2018); 에스포 현대미술관 (2017); 쿤스트할레 빈 (2016); 루벤 박물관 (2015); 브레멘 미술관 (2013); 웩스너 예술 센터 (2012); 페르낭 레제 국립미술관 (2012); 프랑크푸르트 현대미술관 (2009); 볼로냐 현대미술관 (2009); 렌바흐하우스미술관 (2008); 바이엘러 파운데이션 (2008); 보이만스 반 뵈닝겐 미술관(2006); 알드리치 현대미술관 (2005); 하노버 스트너게젤샤프트 (2005); 스톡홀롬 현대미술관 (2005); 팔레드 도쿄 (2005); 쿤스트포레닌겐(2004); 볼룸 마파 (2004); 마이애미 현대미술관 (2002); 함부르거 반호프 현대미술관 (2001); 라이프치히 현대미술관 (2000); 필라델피아 미술관 (2000); 취리히 미술관 (2000); 옥스퍼드 현대미술관(1999); 콘솔티움 뮤지엄 (1998) 등의 세계적 기관에서 개인전을 개최했다.
주요 소장처:
사라 모리스의 회화 및 영상 작품은 알베르티나 박물관; 버팔로 AKG 미술관; 바이엘러 파운데이션; 런던 영국 문화원; 카네기 미술관; 콘솔티움 뮤지엄; 퐁피두 센터; 쿠퍼 휴잇 국립 디자인 박물관; 댈러스 미술관; 파리 루이비통 재단 미술관; 프라다 재단; 부르고뉴 현대미술 컬렉션; 라이프치히 현대미술관; 구겐하임 미술관; 구겐하임 아부다비; 함부르거 반호프 현대미술관; 이스탄불 현대 미술관; 우멕스 미술관; 브레멘 미술관; 볼프스부르크 미술관; 렌바흐하우스미술관; 루마 파운데이션; 마이애미 미술관; 파리시립현대미술관; 부에노스아이레스 현대미술관; 뉴욕현대미술관; 로스앤젤레스 현대미술관; 샌디에고 현대 미술관; 프랑크푸르트 현대미술관; 오사카 나카노시마 미술관; 워싱턴 D.C. 국립 여성 예술 박물관; 빅토리아 국립 미술관; 뮌헨 잠룽 괴츠 컬렉션; 샌프란시스코 현대미술관; 바젤 샤울라거; 암스테르담 시립 미술관; 슈투트가르트 미술관; 런던 테이트 모던; 케임브리지 대학 지저스 칼리지; 핀축아트센터; 반헤렌츠 컬렉션; 빅토리아 앤 알버트 뮤지엄; 예일 영국 예술 센터 등 전세계 유수 기관에 소장되어 있다.