본문 바로가기

News

Kim Tschang-Yeul 김창열 : the Second Limited Edition of Prints

May 25, 2024

“I flipped the canvas and sprayed it with water. Groups of water drops big and small landed on rough linen — they were ripe with formal potential enough to constitute a picture plane. The concept of water drops demonstrated there were not only as points on a plane but more importantly as a texture, a certain vivacity discovered anew. It was as receptive as a point can be, to an extent that felt miraculous.” – Kim Tschang-Yeul (1976) 

Gallery Hyundai is releasing the second limited edition of prints to celebrate Kim Tschang-Yeul’s ongoing retrospective, Beyond Iridescence. The print, based on Kim’s Water Drops (1978), features luminous water drops placed in a rhythmic pattern on a canvas in unique proportions. The print allows the audience to get a glimpse into the creative journey of Kim, who constructed his distinctive visual language through the formative interplay between the water drops and the surrounding negative space, going beyond realistic depictions.

Upon selecting water drop motifs to construct his distinctive visual language in 1971, Kim Tschang-Yeul has devoted his artistic career to exploring the interplay between the illusion of the water drops and the reality of the surface plan on which they were depicted. Thus, Beyond Iridescence closely navigates the artist’s confrontation against this very idea of illusion, framed by his rigorous discipline informed by the repetitive depiction of water droplets. 

The edition of 150 prints, released to commemorate the third anniversary of Kim’s passing, chose pigment prints on Artistic Rag Textured paper 305g. It is available for purchase at Gallery Hyundai.

Courtesy of Kim Tschang-Yeul Estate and Gallery Hyundai
Courtesy of Kim Tschang-Yeul Estate and Gallery Hyundai

“캔버스를 뒤집어놓고 직접 물방울을 뿌려 보았어. 꺼칠꺼칠한 마대(麻袋)에 매달린 크고 작은 물방울의 무리들, 그것은 충분히 조형적(造形的) 화면이 성립되고도 남질 않겠어. 여기서 보여진 물방울의 개념, 그것은 하나의 점이면서도 그 질감(質感)은 어떤 생명력(生命力)을 지니고 있다는 새로움의 발견이었어. 점이 가질 수 있는 최대의 감도(感度)라 할까, 기적으로 느껴졌어.” – 김창열, 1976

갤러리현대는 김창열 화백의 3주기 회고전 《영롱함을 넘어서》의 두 번째 기념 판화를 공개한다. 1978년 작업 〈물방울〉을 원본으로 하는 이 판화는 독특한 비율의 가변형 캔버스 위에 영롱한 물방울들이 리듬감 있게 놓여 있다. 현실적인 묘사를 넘어 물방울과 여백의 조화로운 연출을 통해 자신만의 조형 언어를 구축한 작가의 작품 세계를 엿볼 수 있다.

김창열 화백은 1971년 자신만의 조형 언어로 물방울을 선택한 이후, 물방울(Illusion)과 물방울이 존재하는 표면(Real)의 관계를 통해 예술의 본질을 반세기 이상을 고심하며 평생에 걸쳐 재검토해 왔다. 《영롱함을 넘어서》는 그의 수행에 가까운 물방울을 통한 예술의 본질, 즉 일루전(Illusion)에 대한 도전과 이를 통해 당도하고자 했던 조형적 아름다움을 살펴보고자 기획되었다.

김 화백의 작고 3주기 전시를 기념하며 발매된 이 사후 판화는 아티스틱 랙 텍스쳐드(Artistic Rag Textured) 305g 용지에 피그먼트 프린트(Pigment Print) 방식으로 제작되었으며, 150개 한정으로 제작되었다. 갤러리현대 전시장 현장에서 구매할 수 있다.

Share