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Books

Yoo Geun-Taek 유근택 : Reflection

Oct 27, 2023

“Through this exhibition space, I want to explore how painting can become more closely linked with the human body, pushing the boundaries of possibilities. It is not only about the subjects or messages, but also about the dream that my paintings, alongside the space in which they are displayed, can work together to take viewers to a mindless state.” – Yoo Geun-Taek

The exhibition catalogue for Reflection, Yoo Geun-Taek’s solo exhibition at Gallery Hyundai, is now published. 

Reflection points to how “I,” an autonomous entity, perceives the world, discovering the robust vitality engrained in our everyday life and the brilliant moments that weave together life and death. The catalogue includes plates of approximately forty works that are presented in the exhibition including Spring - Beginning of the World, Fountain, Moving Life, Window, Speaking Garden, and Reflection. Alongside the images, Yoo Geun-Taek, or Translucency of Painting, an essay by the acclaimed Japanese art critic Minemura Toshiaki, positions Yoo’s painterly practice within the overall Korean art historical context and defines the interdimensional nature of his work which spans across reality, unreality, and surreality. Furthermore, a conversation titled The Power of Painting Is the Power of the Body between the artist and Bae Wonjung, curator at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, harkens back to the legacy of Oriental painting and East Asian aesthetics within the trajectory of Korean history, suggesting a broader interpretation of the overarching idea of "everyday life" in Yoo’s paintings.

Publication details
Publisher: Gallery Hyundai
Publication Date: October 2023
Artist: Yoo Geun-Taek
Essay: Minemura Toshiaki
Interview: Yoo Geun-Taek, Wonjung Bae
Binding: Hardcover
Dimension: 215 x 267 mm
Language: Korean, English, Japanese
ISBN: 978-89-6736-123-5
Retail price: KRW 50,000
Inquiry: +82 2 2287 3500, mail@galleryhyundai.com

“이번 전시 공간 안에서 회화가 어떻게 인간의 몸으로 육박할 수 있는지, 그걸 보고 싶습니다. 그 장면은 어떤 연출적인 요소, 정서적인 요소 등 여러 가지 요소들이 함께 절충되고 움직일 때 가능해질 것입니다. 저의 그림이 단순히 그림이 아니라면 좋겠어요. 그것이 어떤 하나의 공간에 들어오게 되면, 그 공간 안에서 전혀 다른 체험을 하게 만드는 장치가 되었으면 좋겠어요. 그러니까 무엇을 그렸다거나 내용의 문제를 넘어서 내 그림을 보면서 아무 생각이 없어지는 상태, 그것을 나의 그림과 전시 공간이 함께 실현해 내는 것이 제가 진정 작가로서 이루고 싶은 꿈입니다.” – 유근택

유근택의 개인전 《반영》의 전시 도록이 발간되었다.

《반영》은 '나'라는 주체가 이 세상을 어떻게 감각할 수 있는지를 다채롭게 투영하며 일상에 내재된 강인한 생명력과 삶과 죽음이 얽힌 찬란한 순간을 발견할 수 있는 전시이다. 도록에는 〈봄 - 세상의 시작〉, 〈분수〉, 〈이사〉, 〈창문〉, 〈말하는 정원〉, 〈반영〉 등의 연작 40여 점의 화보가 실렸다. 함께 수록된 미네무라 도시아키의 에세이 「유근택, 또는 회화의 반투명성에 관하여」에서는 유근택 회화의 한국의 미술사적 맥락과 현실과 비현실, 초현실을 넘나드는 잠재성을 조명한다. 또한, 국립현대미술관 학예연구사 배원정이 진행한 작가와의 대담 「회화의 힘은 결국 몸의 힘」이 함께 수록되어 유근택의 작업을 한국화와 동양미학의 맥락으로 되돌아가 그 계보를 되짚고 대표 연작들에 담긴 ‘일상성’에 대해 보다 폭넓은 이해를 선사한다.

도서 정보
출판사: 갤러리현대
출판일자: 2023년 10월
작가: 유근택
에세이: 미네무라 도시아키(峯村敏明)
대담: 유근택, 배원정
제본: 하드커버
판형: 215 x 267 mm
언어: 한국어, 영어, 일본어
ISBN:  978-89-6736-123-5
판매가: 50,000원
문의: 02-2287-3500, mail@galleryhyundai.com

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